BONGKAR! MH370 Ubah Haluan : Telah Diatur Dalam Sistem Komputer Pesawat Lebih Awal
- Individu yang melakukan pengubahan haluan penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing memang memiliki kemahiran mengenai sistem penerbangan Boeng, tidak semestinya 777.
- Pengendali cuma memerlukan tujuh atau lapan sentuhan pada papan kekunci kedalam komputer Sistem Pengurusan Penerbangan yang terletak di tengah kokpit diantara juruterbang dan pembantunya.
- Kemungkinan ianya dilakukan oleh orang lain atau penumpang mengubah program Sistem Pengurusan Penerbangan sukar dipercayai dan amat tipis.
- Maklumat ini meningkatkan tumpuan siasatan kepada kapten Zaharie Ahmad Shah, dan pembantu juruterbang Fariq Abdul Hamid, 27.
Pusingan
yang pertama ke barat dan mengalihkan laluan penerbangan MH370 yang
seterusnya dilakukan melalui sistem komputer, bukan secara manual,
menguatkan lagi andaian juruterbang atau pembantu juruterbang terlibat
dalam kehilangan tersebut.
Orang
pertama yang mengubah laluan kapal terbang yang hilang dari Kuala
Lumpar ke Beijing memiliki berpengetahuan mengenai sistem Boeing,
walaupun bukan 777, dengan menaip tujuh atau lapan ketukan kekunci ke
dalam komputer yang terletak di antara kapten dan pembantu juruterbang.
Komputer, yang dikenali sebagai Sistem Pengurusan Penerbangan,
mengarahkan sistem itu menurut pelan penerbangan dikemukakan sebelum
berlepas. Ia bagaimanapun boleh diubah pertengahan penerbangan walau
bagaimana pun tidak diketahui dengan tepat bila lencongan ke barat telah
diprogramkan ke dalam Sistem Pengurusan Penerbangan MH370 itu.
Penyiasat sedang mencari melalui simulator penerbangan
yang dimiliki oleh Zaharie Shah untuk menentukan sama ada beliau telah
memprogram semula pesawat luar laluan sebelum berlepas.
Juruterbang
mengubah laluan atau menambah ‘waypoint’ atau lencongan untuk laluan
yang sedia ada sekiranya mereka diarahkan oleh pengawal trafik udara
dalam usaha untuk mengelakkan cuaca buruk atau trafik udara sibuk.
Tetapi dalam kes pesawat hilang, ‘waypoint’ itu juga di luar jalan ke Beijing.
Berita ini diterima pakai selepas didedahkan jet yang hilang menurun ke ketinggian 5,000 kaki untuk mengelakkan radar bumi.
Ini berpandukan laporan daripada penduduk kampung yang melihat lampu terang dan mendengar bunyi kuat pada masa yang pesawat itu diandaikan telah membuat ‘pusingan U.’
Penyiasat
memberitahu bahawa Boeing 777 telah menurun kepada ketinggian yang
lebih rendah untuk mengelakkan radar, menggunakan kawasan sekitarnya
sebagai penghalang sonar.
Cara
terbang begini adalah dianggap sebagai berbahaya dan berisiko, kerana
ini akan memberikan tekanan yang besar terhadap rangka pesawat dan
terbang rendah pada waktu malam tanpa bantuan radar boleh membawa kepada
kapal terbang terhempas melanggar pokok-pokok atau gunung.
ADA SEBARANG KOMEN??