SENTAP! Kenapa Melayu Berlumba Nak Ikut Arab? Kenapa Tak Nak Jadi Macam Non Muslim?

Portal Perkongsian Tips, Maklumat, Info Semasa dan Berita Terkini.

Close

SENTAP! Kenapa Melayu Berlumba Nak Ikut Arab? Kenapa Tak Nak Jadi Macam Non Muslim?

Info dan Berita ini dibawakan oleh InfoDalamTalian.Blogspot.Com



Kau tau ada kewujudan yang bertajuk Khawwater Ash-Shab (Khuatir Asy- Shabab?) Aku tak tau camna nak eja nama dia betul2. 

Rancangan tu ditayangkan kat TV Al-Hijrah, dulu waktu Maghrib, sekarang ni, dah ubah. Aku rasa petang kot. Untuk sesiapa yang tak tau, rancangan tu memaparkan pengacara yang bernama Ahmad Sughairi, seorang belia berumur yang suka buat perbandingan mengenai betapa berbezanya bangsa Arab dia sendiri berbanding bangsa lain yang tak semestinya Islam.

Cara dia mendidik tu, kadang2 agak keterlaluan sebab dia agak berani dan dia jugak tak takut konfrontasi. Ada satu episod, seorang lelaki Arab double park kereta dan block kereta lelaki Filipina ni dan dia dengan selambanya pegi tanya "kenapa kau buat camtu? Kau tak ada rasa bersalah ke buat camtu kat dia? Malu la, dah la kau Islam. Mintak maaf dengan dia!"

Tergelak aku tengok tu sebab kelakar bila tengok seorang Muslim Arab dengan muka bangganya minta maaf tersipu2 dekat seorang lelaki Filipina yang dah berpeluh tunggu nak balik.

Apa saja yang dia tonjolkan dalam rancangan dia, adalah betapa berbezanya kelakuan bangsa Arab berbanding bangsa lain yang menetap di Arab Saudi. Dia ada buat special season melawat Jepun dan yang memilukan hati, sebagai seorang Islam, pada akhirnya, dia terpaksa mengaku...

"Orang Jepun, yang bukan Muslim dan bukan Islam, jauh lebih dekat dengan Islam berbanding orang dia dekat Arab Saudi."

ORANG JEPUN! YANG SUKA P-O-R-N! YANG SUKA TENGOK TENTACLE P-O-R-N! YANG SANGAT GEMAR MEMAPARKAN AKSI GADIS BAWAH UMUR MENYELAMATKAN DUNIA SAMBIL SKIRTNYA TERANGKAT DITIUP ANGIN!

Jadi kenapa aku menulis pasal dia ni hari ni?

Sebab dua hari lepas, TV Al-Hijrah ada tayangkan season baru dia. Tengah layan thumbnail channel dekat TV, wife aku bersorak "Woah! Dia datang Malaysia!" Woohoo. Mamat ni datang Malaysia. Cepat2 kitorang tukar. Alih2, rupanya, dia datang Singapore.

Dan di sinilah aku pulak timbul rasa malu.Aku tak tau pasal Singapore. Student aku yang asal Singapore semua ok aje. Aku tak pernah pegi sana. Kalau ikut mulut orang kita, Singapore adalah ;

1. Tempat orang Cina kiasu
2. Tempat Melayu kena jajah
3. Singapore s-u-c-k
4. Melayu memang jadi kuli Cina aje

Itu yang aku rasa kita semua dengar, kan? Mungkin benar, mungkin tidak, aku tak tau. Tapi aku setuju terhadap apa saja yang kerajaan diorang buat pasal rokok dan merokok. Aku tak nak cakap kerajaan kita tak kompeten, tapi.....kalau zon larangan merokok pun orang tak peduli, ada sesuatu yang tak kena dengan undang2 dan pendidikan negara.

Ok, berbalik kepada Ahmad Sughairi, dalam episod dia pegi Singapura yang aku tengok, dia pegi masjid. Kemudian dia bandingkan masjid kat situ dengan masjid kat Arab Saudi. Betapa besarnya perbezaan sebab jelas dan terang, masjid kat Singapura tu jauh lebih progressif.

Ada library! Ada playground untuk budak main sementara mak abah solat! Ada bilik rehat. Carta organisasi masjid diketuai oleh seorang CEO dan juga Imam Besar Masjid. Dalam struktur organisasi masjid tersebut jugak, terdapat AJK yang dilantik untuk mengembangkan peranan masjid dalam masyarakat. Aktiviti dalam masjid bukan sekadar untuk solat. Masjid dijadikan pusat komuniti.

Bila dia tunjuk Masjid kat Arab Saudi, apa yang ditonjolkan, saling tak tumpah dengan apa yang kita boleh hari2.

Masjid hanya sekadar jadi tempat solat. Budak nak main dalam masjid dihalau. Masjid sunyi kalau bukan waktu solat. Fungsi masjid tidak dikembangkan dengan sempurna. Bila kita tengok carta organisasi masjid kita pulak, yang menyedihkan, macam kat kampung wife aku la.....semua yang pegang kuasa dalam struktur masjid adalah orang2 politik tahap kampung yang kau hanya akan jumpa dia kat masjid, kalau ada event2 penting sahaja. Jawatan yang politician kampung ni tak nak, imam, bilal dan tok siak.

Aku rasa fungsi masjid boleh diperbanyakkan lagi di Malaysia apa? Macam2 kita boleh buat. Letak court takraw ke, court badminton ke, buat kelas-kelas yang tak melibatkan ilmu agama macam kelas melukis ke, buatkan satu playground supaya budak2 datang masjid, main dalam masjid.

Ini balik2 sunyi sepi. Macam rumah kosong yang terbiar.

Aku agak terkejut bila tengok Singapore macam tu sebab aku tak sangka dia se-progressif tu dalam bab Islam ni. Memang aku tau sijil Halal diorang agak strict implementationnya tapi bila bab masjid, tak sangka jugak yang Singapura sebenarnya dah mendahului kita....Membuatkan aku rasa macam kita ni sebenarnya mentaliti takuk lama lagi.

Yang sangat2 menyedihkan aku, selama aku tengok rancangan ni dah berapa tahun, apa yang berlaku dekat Arab Saudi dan apa yang aku nampak dekat Malaysia, adalah benda yang sama. Orang Islam hidup tanpa mengamalkan Islam. Kebersihan? Out. Moral? Out! Adab? Kita ok sket kot dari diorang berdasarkan footage yang dia tunjuk selama ni.

Kita berlumba2 untuk lebih menyerupai Arab Saudi sedangkan negara2 yang patut kita contohi, maaflah, bukannya negara2 Islam. Lupakan sebentar mengenai Jepun dan perihal mereka mengenai awek dan tentacle atau p-o-r-n-o c-en-sore-d dekat f-a-r-a-j....mentaliti mereka dalam kehidupan tu, sebenarnya jauh lebih Islam berbanding kita.

Dekat Singapore aku tak tau tapi berdasarkan kepada cerita2 yang aku dengar sendiri, rumours mengenai Singapura tu kalau boleh, janganlah dipercayai semua sekali. Selidik lah dulu. Buktikan pada orang yang Melayu Malaysia tidaklah sebodoh itu.

Memang memalukan bila tengok benda camtu. Kita Islam jadi kita assume kita dah terbaik. Mungkin itu yang membuatkan kita jadi lalai dan kita berenti berusaha jadi terbaik? Rasulullah kata kita umat terbaik, tapi takkanlah setakat itu aje kepercayaan kita?

Mana usahanya untuk jadi terbaik? Kalau semua orang kata kau handsome tapi kau tak mandi, kau still busuk kan?

Sumber 100% dari
http://cursingmalay.blogspot.sg/2014/06/kenapa-melayu-berlumba-nak-ikut-arab.html

p/s: Gambar hiasan :)
KLIK "LIKE" Untuk Menyatakan Sokongan Anda Kepada Adik Muhammad Firdaus