Peniaga Melayu Jadi Pengemis Di Tanah Sendiri? - Punca Sebenar MPKj Roboh Tapak Bazar Ramadhan!

Portal Perkongsian Tips, Maklumat, Info Semasa dan Berita Terkini.

Close

Peniaga Melayu Jadi Pengemis Di Tanah Sendiri? - Punca Sebenar MPKj Roboh Tapak Bazar Ramadhan!

Info dan Berita ini dibawakan oleh InfoDalamTalian.Blogspot.Com

Hasrat lebih 100 peniaga untuk menambah pendapatan pada bulan Ramadan tidak kesampaian selepas gerai dibina di tapak bazar Ramadan persendirian di Taman Kajang Raya dirobohkan Majlis Perbandaran Kajang (MPKj).

Tindakan itu diambil kerana tapak itu tidak mendapat kebenaran MPKj dan kerajaan negeri untuk dijadikan pusat penjaja.

Dalam operasi oleh MPKj pada Jumaat, pihak berkuasa tempatan merobohkan 64 unit khemah penjaja.

Turut dirobohkan ialah bangunan surau dan tandas di tapak bazar berkenaan.



Pemilik tanah tapak berkenaan, Sam Ong meminta pihak berkuasa tempatan memberikan kebenaran kepada peniaga yang sudah melabur modal untuk berniaga di tapak itu.

Kejadian itu menyebabkan peniaga terlibat tertekan kerana semua modal bagi memulakan perniagaan itu diperoleh menerusi skim mikro 1 Bazar Ramadan yang diumumkan perdana menteri baru-baru sudah dibelanjakan.

Sementara itu, Pengerusi Pertubuhan Penguasa Kiosk Melayu Hulu Langat, Mohammad Hanapiah berkata, antara alasan MPKj merobohkan tapak itu adalah kerana ia terlalu hampir dengan ‘uptown’ Jalan Reko Kajang.

Peniaga Melayu Jadi Mengemis Di Tanah Sendiri? | Hasrat lebih 100 peniaga untuk menambah pendapatan pada bulan Ramadan tidak kesampaian selepas gerai dibina di tapak bazar Ramadan persendirian di Taman Kajang Raya dirobohkan Majlis Perbandaran Kajang (MPKj).

"Jadi kita amat kecewa pihak majlis dah roboh habis semua dan buka habis semua khemah-khemah kita jadi peniaga-peniaga kita yang ada 334 orang ini di mana depa nak meniaga ni baru lagi dua hari lagi mereka dah nak berniaga di bazar Ramadan, dengan pinjaman dah keluar, siapa nak ganti nak bayar mereka punya pinjaman ni yang diumumkan oleh Perdana Menteri kita baru-baru ini?" soalnya.

Pihak peniaga menyifatkan tindakan MPKj itu tidak wajar kerana mereka sudah membayar RM600 kepada penganjur tapak bazar Ramadan tersebut.


sumber
http://www.astroawani.com/news/show/mpkj-roboh-gerai-tapak-ramadan-100-peniaga-38557
KLIK "LIKE" Untuk Menyatakan Sokongan Anda Kepada Adik Muhammad Firdaus